ژانویه 26, 2021

سایت مقالات فارسی – بررسی رابطه میان بسته بندی و رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی محصولات …

– اکثر پلاستیکها به اشعه خورشید حساسند و مشکلاتی از قبیل شکنندگی یا بروز بیماریها را موجب می شوند.
– عموماً از پلاستیکها در دمای بالا نمی توان استفاده نمود.
– به عنوان ماده کمک کننده در کارخانه استفاده میشود و در هنگام تماس با مواد امکان منتقل شدن به آنها وجود دارد.
۲-۸-۴٫ بسته بندی کاغذی و مقوایی
– مهمترین ماده اولیه برای تهیه کاغذ، گیاهان یکساله است و برای تهیه خمیر کاغذ از درختان کاج، صنوبر، کاج آمریکایی و مواد دیگری مانند کاه گندم، پنبه، کتان، الیاف و نیشکر بعنوان مواد اولیه استفاده می شود.
۲-۸-۴-۱٫ انواع بسته بندی کاغذی از نظر شکل
الف) پاکتها
-این دسته بر اساس ابعاد، شکل، نوع، کاغذ و تعداد لایه به انواع بسیار متنوعی مانند پاکت دارو، پاکت محصولات آرایشی، پاکت محصولات بهداشتی، پاکت پول تقسیم می شود.
ب) کیفها و ساکها یا کیسه ها
۲-۸-۴-۲٫ مزایای بسته بندی کاغذی و مقوایی
– کاغذ از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است.
– قابلیت شکل و چاپ پذیری خوبی را دارند.
– در مقابل پاره شدن،کشش و فشار مقاوم و محکم است.
– کاغذ قابل بازیافت بوده و در محیط سریعا تجزیه می شود.
– دارای قابلیت چاپ و رنگ برای تبلیغات می باشد، لذا فروش را بالا می برد.
– در هنگام تهیه کاغذ و مواد اولیه این بسته ها را می توان بصورت مقاوم به رطوبت تهیه نمود.
– قابلیت بسته بندی اقلام بهداشتی نظیر دستمال کاغذی را دارد.
– مواد اولیه کاغذ ارزان می باشد.
– بستههای کاغذی و مقوایی تا حد زیادی در مقابل افزایش و کاهش دما محصولات را محافظت می نماید.
– به ابعاد و اشکال مختلف و به تبعیت از شکل محصول، طریقه عمل و غیره میتوان به راحتی آن را طراحی نمود.
– در صورت حرکات ناشی از حمل و نقل مانع از آسیب رسیدن به محصول می شوند.
۲-۸-۴-۳٫ معایب بسته بندی کاغذی و مقوایی
– کاغذ در مقابل نفوذ رطوبت مقاومت خوبی ندارد.
– نفوذ گاز یا روغن از کاغذ امکان پذیر است.
– کاغذ از قابلیت دوخت خوبی برخوردار نیست.
– کاغذ قابلیت اشتعال بالایی داشته و به زودی آتش گرفته و آنرا منتقل می نماید.
– در بستهبندی جامدات استفاده می شود و به منظور بسته بندی مواد فرار و مایعات باید آنها را با پوششهای فلزی و پلاستیکی که مستلزم هزینه است پوشاند.
۲-۹٫ مدیریت بسته بندی
یکی از مهمترین اقداماتی که سازمان می بایست در ارتباط با بسته بندی سالم، رقابتی، جذاب و ترغیب کننده منطبق با شرایط رقابتی در بازار و نیازها و الزامات جامعه مصرف کننده در جهت برآورده نمودن رضایتمندی در مشتریان، انجام دهد، مدیریت فرآیند بستهبندی محصولات در شرکت میباشد. (اصلانی،۱۳۸۱) از آنجا که مدیریت بستهبندی یکی از پرتقاضاترین مشاغل بازاریابی در کشورهای پیشرفته جهان محسوب میشود، باید از تخصص خاصی برخوردار باشد. فعال در این بخش باید از علم بستهبندی آگاهی کامل داشته باشد و دورههای تخصصی را در این زمینه گذرانده باشد. هرچند که در سیستمهای آموزشی کشور ما در این زمینه پیشبینیهای موثر صورت نگرفته ولی در اروپا و آمریکا آموزش مدیریت بسته بندی از سال ۱۹۶۵ شکل گرفته است. و هدف مدیریت بسته بندی آن است که بسته را بصورت جزئی متمرکز در کل سیستم عملیاتی شرکتها جای دهد و با توجه به تأثیر بسته بندی در فروش یا هزینه و زبان یک موسسه تولیدی تصمیم گیری در این مورد باید به مدیریت مستقل بسته بندی واگذار شود. چرا که واحدهای خرید و تولید بیشتر به هزینه و سود و بودجه توجه دارند در صورتی که بستهبندی به سود آوری از طریق توجه به مصرف کنندگان آینده کالا میاندیشد. وظایف تخصصی مدیریت بسته بندی را به شرح ذیل می توان تعریف نمود:
– آموزش پرسنل تولیدی و آگاهی به آنان در خصوص مزایای بسته بندی مناسب
– بررسی ماشین آلات بسته بندی جدید و ماشین آلات موجود توسط گروه مهندسی بسته بندی
– بررسی بسته بندی های جدید و مقرون به صرفه و اقتصادی توسط گروه مهندسی بسته بندی
– بررسی طرح های جدید در بسته بندی و بکارگیری رنگهای مناسب روی بسته بندی توسط گروه تکنیکی بسته بندی
– ایجاد هماهنگی بین کلیه واحدهای ذیربط
– تعیین بودجه بسته بندی برای محصولات جدید
– اخذ سفارش از واحد فروش و تأمین تقاضای درخواستی
– بررسی وضعیت بازیافت ضایعات بسته بندی

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  fumi.ir  مراجعه نمایید.