ژانویه 16, 2021

مقاله دانشگاهی – بررسی رابطه میان بسته بندی و رفتار خرید مصرف کنندگان (مطالعه موردی محصولات …

د:خدمات
و:در دسترس بودن
جامعه
الف:خانواده
ب:گروههای مرجع
ج:طبقات اجتماعی
خطوط پیوسته نشانه جریان یافتن اطلاعات و خطوط نقطه چین نشانه برگشت اطلاعات می باشد.
(نبی زاده،۱۳۷۳)
۲-۱۷٫ مروری بر ادبیات رفتار مصرف کننده
رفتار مصرف کننده یک مبحث نوپاست. اولین کتب درسی در این باره در دهه ۱۹۶۰ تألیف شده اند، هرچند سرچشمه این اندیشه به سال ها قبل بر میگردد. در آغاز دهه ۱۹۰۰ نویسندگان بحثی را آغاز کردند که چگونه تبلیغ کنندگان می توانند از اصول مربوط به روان شناسی استفاده کنند. در دهه ۱۹۵۰ عقاید مربوط به روان شناسی فرویدی توسط پژوهشگران انگیزش همه گیر شد وتوسط تبلیغ کنندگان مورد استفاده قرار گرفت. با وجود اینکه نیاز به مطالعه رفتار مصرف کننده سازماندهی دوباره شد اما این مهم تا اعلام مفهوم بازاریابی در سال ۱۹۵۰ تحقق نیافت.(مورن و مینور،۱۳۷۳)
۲-۱۸٫ کلیدهای هفت گانه رفتار مصرف کننده
۱- رفتار مصرف کننده برانگیخته است، بدین معنی که عموما رفتار مصرف کننده در راستای رسیدن به هدفی خاص برانگیخته می شود.
۲- رفتار مصرف کننده در برگیرنده فعالیت های زیادی است.
۳- رفتار مصرف کننده یک فرآیند است.فرآیند رفتار مصرف کننده سه مرحله مرتبط فعالیت های قبل از خرید، حین خرید و بعد از خرید را در برمیگیرد.
۴- رفتار مصرف کننده از نقطه نظر زمانی و پیچیدگی متفاوت است. منظور از پیچیدگی، تعداد فعالیت ها و سختی یک تصمیم است. زمان بری و پیچیدگی نیز با یکدیگر مرتبطند، یعنی با در نظر گرفتن بقیه عوامل، هر چه تصمیمی پیچیدهتر باشد، زمان پیچیدهتری صرف آن خواهد شد. (صمدی،۱۳۸۲)
۵- رفتار مصرف کننده نقش های مختلفی را در برمی گیرد که این نقش ها عبارتند از:
– پیشقدم: کسی که اولین بار درباره ایده خرید کالا یا خدمت خاصی فکر کرده و آن را پیشنهاد می کند.
– تأثیرگذار: کسی که نظرات و پیشنهادات او نهایتاً بر تصمیم خرید تأثیر می گذارد.
– تصمیم گیرنده: کسی که درباره خرید یا قسمتی از آن تصمیم نهایی را می گیرد.
– خریدار: خرید عملا توسط این شخص انجام می شود.
– استفاده کننده: کسی که کالا یا خدمت را مصرف می کند.
۶- رفتار مصرف کننده تحت تأثیر عوامل خارجی است، با این توضیح که مصرف کنندگان با محیط پیرامونی منطبق میشوند و تصمیمات آنها تا حد زیادی تحت تأثیر نیروهای خارجی هستند.
۷- افراد مختلف، رفتار مصرفی متفاوتی دارند. یعنی افراد مختلف با توجه به ترجیحات وتفاوت های فردی که دارند رفتار مصرفی متفاوتی دارند.(صمدی،۱۳۸۲)
۲-۱۹٫ تقسیم بندی محصولات آرایشی و بهداشتی بر حسب کارکرد
بر این اساس و به منظور تسهیل مبحث بسته بندی، محصولات آرایشی و بهداشتی را بر اساس کارکردهای نسبتاً متفاوت از دید عمومی به دو دسته تقسیم می کنند:
دسته اول:
محصولاتی که عمدتاً به منظور زیبا و خوشبو کردن اجزاء بدن انسان بکار می روند، مانند: انواع عطر، ادکلن، انواع کرم های زیبایی و تقویت کننده، مواد نرم کننده، حالت دهنده و تقویت کننده مو، مواد زیبا کننده اجزاء صورت، دست، پا و مو.
دسته دوم:
محصولاتی که برای شستشو و ضدعفونی کردن و یا خوشبو کردن اشیاء، لوازم و محیط پیرامون انسان مصرف می شوند. مانند انواع پودر رختشویی، کف شویی، ظرف شویی، انواع مایع ظرف شویی، انواع صابون رختشویی، انواع مواد سفید کننده و جرمگیر، انواع مایعات سفید کننده، انواع مایعات ضدعفونی کننده، انواع اسپری ها و مواد خوشبوکننده. اگرچه این طبقه بندی دارای مرزهای قاطع و مشخصی نیست، ولی در هر حال می تواند مبنای مناسبی برای تحلیل بسته بندی مورد نظر باشد.(ایرانمنش،۱۳۸۶)
۲-۲۰٫ اهمیت بستهبندی در صنایع آرایشی و بهداشتی
با توجه به اینکه بسته دارای دو وظیفه اصلی کاربردی و ارتباطی است و چون وظایف کاربردی بسته (کلیه کارهایی را که بسته برای حفظ و نگهداری، مقدار و اندازه و خواص فیزیکی و شیمیایی محصول در مسیر تولید به مصرف انجام می دهد و یا آن را برای حمل و چیدمان مناسب می گرداند) تقریباً در انواع کالاها مشترک است ولی وظایف ارتباطی بسته (وظایف اطلاع رسانی و ترغیبی بسته) در انواع کالاها متغییر است، در نتیجه، در محصولات آرایشی به دو دلیل عمده، وظایف ارتباطی بسته بندی در مقایسه با محصولات بهداشتی بسیار با اهمیت می باشد:
الف- این محصولات مستقیماً با زیبایی انسان سر و کار دارند.
ب- این محصولات در شمار کالاهای تقریباً تجملی قرار دارند و قیمت های نسبی آنها نیزبالاتر است. بنابراین مصرف کنندگان آمادگی بیشتری برای پرداخت هزینه به بسته های شکیل تر و زیباتر دارند. هم چنین به دلیل اینکه محصولات بهداشتی در ارتباط با بهداشت بدن انسان مصرف می شوند و در دوره مصرف نیز مدتها در برابر دیدگان قرار میگیرند، اهمیت جنبه های ارتباطی بسته آنها افزایش مییابد. (ایرانمنش،۱۳۸۶) نیز با توجه به اینکه مصرف کنندگان یکی از موثرترین عوامل و بازیگران این حوزه می باشند انتظاراتی دقیقتر و متفاوتتر از کارکرد بستههای محصولات آرایشی و بهداشتی دارند که در ذیل به آنها اشاره می کنیم:
– سهولت استفاده: باز و بسته کردن و مصرف آن باید ساده باشد.
– استفاده اقتصادی از محصول: مصرف تمامی محصول موجود در بسته امکان پذیر و بدون اتلاف باشد.
– پاسخگویی به حس زیبایی شناختی آنان
– سهولت جابجایی و نگهداری

برای دانلود متن کامل این پایان نامه به سایت  jemo.ir  مراجعه نمایید.