بارسلونا: کنترل ترافیک با اجرای ابر بلوک‌ها

ازدحام جمعیت و ترافیکی که مردم در شهرهای بزرگ به وجود می بیارن یکی از مشکلات بزرگ شهرهای پرجمعیته. در ادامه ببینین شهر بارسلونا چه راه حلی واسه مقابله با مشکل ترافیک و ازدحام جمعیت انجام داده.

مقاله های در رابطه:

  • حمل و نقل عمومی در بارسلونا، اسپانیا
  • بارسلونا در تلاش واسه جلوگیری از ورود گردشگرانه

در دنیایی که ما می شناسیم، جوامع به طور زیادی در حال شهری شدن هستن. در سال ۱۹۹۰ فقط ۱۰ ابر شهر با جمعت بیشتر از ۱۰ میلیون نفر وجود داشت. اما در سال ۲۰۱۴ این امار به ۲۸ شهر رسیده.

محقق های پروژه UN می گن:

در سال ۲۰۳۰ این آمار به ۴۱ شهر هم می رسه.

یکی از زیباترین شهرهای جهان طرحی واسه زنده کردن فضاهای شهری داره. بارسلونا در حال راه اندازی یه برنامه به اسم «ابر بلوک ها» است. که شامل ۹ دهکده کوچیک مکعبیه، که عبور ماشین ها در اون محدوده شده.

ابر بلوکا

یه جانشین سالم

بارسلونا

سال ۲۰۱۴ در شهر بارسلونا یه برنامه جنب و جوش شهری پیشرفت یافت. واکس توضیح می دهد:

این برنامه واسه جلو گیری از بسته شدن شهر به وسیله ماشین ها و هم اینکه واسه جلوگیری از خفه شدن شهر به وسیله آلودگی هوا در چند دهه گذشته، پیشرفت داده شده.

به دلیل مرگ هرساله ۳,۵۰۰ نفر در اثر آلودگی هوا، بارسلونا همیشه در واسه رسیدن به کیفیت هوای مورد تایید اتحادیه اروپا شکست خورده.

برنامه جنب و جوش شهری کاهش: ۲۱ درصدی ترافیک، آلودگی صوتی و آلودگی هوا رو هدف گرفته. این برنامه شامل ۳۰۰ کیلومتر راه دوچرخه سواری، فضای سبز بیشتر و سیستم اصلاح شده حمل و نقل عمومی با دسترسی بهتر و بازده بیشتره. بیشترین وقتی که منتظر اتوبوس در بارسلونا می مونید، تقریبا ۵ دقیقه س!

به دلیل مرگ هرساله ۳,۵۰۰ نفر به وسیله آلودگی هوا، بارسلونا همیشه در واسه رسیدن به کیفیت هوای مورد تایید اتحادیه اروپا شکست خورده

تا الان به نظر می رسید که بیشتر شهرها واسه بهبود کیفت زندگی ساکنین چه کارایی ممکنه بکننن؟ اما در این مورد واسه شهر بارسلونا ابر بلوک ها تجویز شده.

طرح جدید فضای پیاده روها به وسیله سالوادو روئدا، رئیس آژانس محیط زیست شهر بارسلونا، پیشرفت داده شد. روش هدف دار این طرح تبعید کردن ماشین ها به طور کامل از دهکده ها نیس، بلکه ماشین ها و اتوبوس ها به جای حرکت در خیابون هایی داخل دهکده ها، از خیابون هایی که دور و بر ابر بلوک ها تعبیه شده حرکت می کنن. ماشین های محلی هم فقط از راه یه طرفه که به دهکده ها می رسد با محدویت سرعت ۱۶ کیلومتر بر ساعت مجاز به تردد هستن.

مرحله اول این پروژه کاهش سرعت تردد اتومبیل ها و دومین مرحله حذف کامل ماشین های پارک شده در خیابون ها و پارک کردن اونا در گاراژهای زیرزمینیه. تصور کنین که واسه عبور از خیابون دیگه لازم نیس که به ماشین ها فکر کنین.

تغییرات

بارسلونا

مثل بیشتر چیزها، تغییرات حیله گر هستن و باعث بروز چند مشکل می شن. ابر بلوک ها هم با چند مشکل روبه رو شده ان. مثل بیشتر شهر ها در بارسلونا هم واسه رسیدن به مرکز شهر با مشکل روبه رو می شید و هم اینکه مراکز تجاری نگران بارگذاری به موقع کالا ها در مرکز شهر هستن.

در بارسلونا هم واسه رسیدن به مرکز شهر با مشکل روبه رو می شید

روئدا این مشکل رو پیش بینی کرده بود. اون به بیزنس اینسایدر توضیح می دهد:

همیشه مقاومت در برابر تغیرات هست. به نظر می رسد ما فراموش کرده ایم که در ابر بلوک ها پیاده رو های بیشتری نسبت به جاده هست.

اون این نکته رو یاد آور می شه که محله ها حالا خودشون رو با ابر بلوک ها منطبق کرده ان و هیچوقت نمی خواهند به گذشته برگردن. حالا کودکان اونا می تونه با امنیت در خیابون ها بازی کنن.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *