بهترین راه ارزش گذاری کار و کاسبی چیه؟ 

بهترین راه ارزش گذاری کار و کاسبی چیه؟ 

ارزش گذاری هر نوع کسب وکاری کمی رقابت برانگیزه. واسه کار و کاسبیای بی درآمد یا با درآمد کم که آینده مشخصی هم ندارن، این ارزش گذاری سخت تر هم می شه. کسب وکارهای بالغ، مطرح و با درآمد ثابت، به کمک حقایق، آمار موجود و … قابل ارزش گذاری هستن اما ارزش گذاری کار و کاسبیا کار پیچیده ایه. چون فروش و روند اونا با هیچ نمونه دیگری قابل مقایسه نیس. اگه خواهان افزایش سرمایه کار و کاسبی خود هستین، باید حتما ارزش گذاری اونو به درستی صورت بدین. چیجوری میشه ارزش گذاری کار و کاسبی رو به درستی صورت داد؟ با ما همراه باشین:

در سال ۲۰۱۳، کسب وکاری که در مورد ی هوش تجاری فعالیت می کرد، با در نظر گرفتن راه حل تهاجمی در مورد ی ارزش گذاری کار و کاسبی خود در دردِسر بزرگی افتاد. اونا ارزش گذاری کار و کاسبی رو ۵ میلیون دلار بیشتر از ارزش واقعی حدس زده بودن و میزان رشد ضعیف شون گواهی بر ارزش گذاری اشتباه بود. گرچه از این موضوع درس بزرگی گرفتن اما این درس براشون بهای سنگینی داشت. ارزش گذاری واقعی به دسته ای دیگر رقم خورد و حتی به عقب نشینی یکی از سرمایه گذاران منجر شد.

اهمیت ارزش گذاری کار و کاسبی

گفته می شه که ارزش گذاری کار و کاسبیا و کسب وکارهای مختلف بیشتر علمه تا هنر. این مسئله درباره کار و کاسبیا بیشتر هم می شه چون داده های در دسترس واسه بررسی شرایط خیلی محدودتره. به زبون آسون ارزش کار و کاسبی شما به میزانیه که یک نفر حاضر به سرمایه گذاری روی اون باشه و هنر اینجا به معنای اینه که ارزش گذاری شما و سرمایه گذار با هم برابر باشه. یعنی ارزش گذاری طوری باشه که هم شما راضی باشین و هم سرمایه گذار به انتظارات موردنظرش دست پیدا کنه.

نزدیک شدن به سرمایه گذاران با پیش بینیای پولی

محاسبه و حدس درآمد کار و کاسبیا کار آسون ای نیس اما واسه جلب نظر سرمایه گذاران لازمه چشم اندازی از آینده در اختیار اونا قرار بدین. خودتون رو به جای سرمایه گذاران بذارین. باید طوری اونا رو جلب کنین که از بین تعداد بی تعدادی از کار و کاسبیای مختلفی که قد علم کردن، شما رو انتخاب کنن. سرمایه گذاران به دنبال بازگشت ۱۰ برابری سرمایه خود هستن. پس برنامه ۵ سال آینده شما باید تضمینی واسه بازگشت این سرمایه ارائه بده.

از اهمیت تحقیقات غافل نشید

شما می تونین با بررسی بقیه کار و کاسبیای مثل در صنعت و ناحیه جغرافیایی تون، در همون مراحل راحت به ارزش گذاری کار و کاسبی بدین. این حرکت به شما ایده و درکی از ظرفیت پنهون تون در بازار می ده. مثلا شاید شما به ظرفیت چندین میلیون دلاری ارزش کار و کاسبی خود پی ببرین اما واسه توجیه سرمایه گذاران واسه هم نظر شدن با شما کمی سعی لازمه. واسه دفاع از ارزشی که پیش بینی می کنین، باید به سراغ موارد قابل مقایسه با مثالای عینی برید.

واسه اینکه از وضعیت فروش بقیه کسب کارا مطلع بشین، می تونین از پایگاه هایی که اطلاعات صنایع و کسب وکارها رو در اختیار می ذارن، بهره ببرین. مثلا بیزبای سل (bizbysell) یا بیزبای کوئست (bizbyquest) از نمونه های خارجی این پایگاه های اطلاعاتی هستن. حسابداران و وکلا هم گزینه های مناسبی واسه مقایسه کسب وکار شما با بقیه کار و کاسبیای مثل هستن. اما واسه مشاوره باید با افراد هر دو گروه صحبت کنین، چون دسته اول تمایل به ارزش گذاری بیشتر از حدِ واقعی و دسته دوم تمایل به ارزش گذاری کمتر از رقم واقعی دارن.

از مشاور پولی کمک بگیرین

بعضی وقتا محاسبه ارقام و اعداد و مطالعه و بررسی آمارها واسه ارزش گذاری کار و کاسبی از عهده ی شما خارجه. در این مواقع حتما باید با مشاوران پولی خبره صحبت و هم فکری کنین. حضور مشاوران می تونه در بررسی معاملات مختلف در موردای جورواجور ادغامات و اکتسابات در بازاری که فعالیت می کنین، کمک کنه.

ارزش گذاری کار و کاسبی واسه شما و سرمایه گذار ضروریه

قبل اینکه با سرمایه گذاران وارد بحث و معامله بشین، باید خوب به ارزشی که ارائه میدید، واقف باشین. حمایت از شما تنها در صورتی ممکنه که بدونین چیجوری باعث افزایش سرمایه میشید.

عرضه و خواسته

عرضه و خواسته یکی از اصول راحت در بحث اقتصاده. همونجوریکه از اسمش پیداست، هرچقدر میزان عرضه کمتر باشه، خواسته بالاتر میره. مثلا، اگه بخش ی فعالیت کار و کاسبی شما به ایده ای در فناوریِ تازه اختراع شده ای می پردازه، می تونین سرمایه گذاران مشتاقی رو که در این مورد با هم رقابت می کنن، جذب کنین.

بیشتر کار و کاسبیا با استقبال رقبای سرمایه گذار روبه رو نیستن. حتی اگه سرمایه گذاران جورواجور واسه همکاری با شما سرودست نمی شکنند، باید طوری کار خود رو نشون بدین که سرمایه گذار موردنظرتان احساس نکنه تنها فردیه که خواهان همکاری با شماس. باید از قانون عرضه و خواسته کمک بگیرین و کم یاب بودن و نوظهور بودن خود رو تو ذهن بقیه تداعی کنین.

ارزش شما چقدره

ارزش شما رو بازار مشخص می کنه

ارزشی که شما واسه کار و کاسبی خود در نظر دارین، با ارزشی که سرمایه گذار می گه شاید متفاوته. مثلا شاید شما طبق داراییای جاری و قابل دریافت خود رقم ۵ میلیون دلار رو در نظر می گیرین اما این رقم از نگاه سرمایه گذار ۱ میلیون دلاره. اگه نتونین سرمایه رو با ارزش بیشتری زیاد کنین، مجبور هستین به رقمی که بازار به شما دیکته می کنه، راضی بشین.

اگه سرمایه گذاران شما اعضای خونواده و دوستان تون باشن، شرایط بهتری دارین. مثلا پدر یا هم اتاقی سابق تون به ازای هر سهم ۲۰ دلار به شما میدن، اما سرمایه گذاران حرفه ای حتی در صورت رشد هم اینجور مبلغی به شما نمی دن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   دلایل احتمالی در رابطه با فواید خودکنترلی

می تونین ارزش بازار رو تحت اثر قرار بدین

شاید این مورد با مورد قبلی کمی در اختلاف به نظر برسه، اما واقعیت اینه که شما می تونین ارزشی رو که بازار به شما داده تحت اثر قرار بدین. اگه سرمایه گذاران فکر می کنن که ارزش سرمایه گذاری بر کار و کاسبی شما به جای ۵ میلیون دلاری که در نظر دارین، ۱ میلیون دلاره باید فکری واسه این موضوع بکنین و این دیدگاه رو تغییر بدین.

شما در اول راه هستین و طبیعتا سابقه عملکردی واسه ارائه ندارین، پس باید به کمک مقایسه موارد قابل قیاس با همتایان خود و اطلاعات موجود در بازار توجیه مناسبی واسه سرمایه گذاران پیدا کنین و رقمی رو که بازار به شما القا کرده تحت اثر قرار بدین.

شما هنوز سودی کسب نکردین، پس به ارزش آینده چشم بدوزید

با توجه به اینکه هنوز درآمد و سودی در کار نیس، داراییاتون قابل محاسبه و بررسی نیستن. بی وجود جریان نقدینگی، ارزش گذاری کار و کاسبیا کمی سخت می شه. پس باید این سؤالات رو از خود بپرسید:

  • رسیدن به سوددهی چند سال طول می کشه؟ هرچقدر زودتر به سوددهی برسین، ارزش تون افزایش بیشتری داره؛
  • بقیه کار و کاسبیای مثل و قابل قیاس در زمان رسیدن به سوددهی چه ارزشی داشتن.

بعضی شرکتا در زمان سوددهی به رقمی برابر کسر ارزشی که تعیین کرده بودن می رسن. عواملی مثل احتمال موفقیت و کیفیت تیم مدیریتی در این مسئله تاثیردارن.

صنعت شما متمایزه

هر صنعتی واسه ارزش گذاری کار و کاسبی هاش روش خاص خود رو داره. ارزش کار و کاسبیا در صنایع مختلف متفاوته مثلا سرمایه گذاری و ارزش گذاری فعالیتا در بخش ی واقعیت-مجازی با بخش ی مدیریت روابط مشتریان (CRM) فرق داره. قبل اینکه به سرمایه گذاران نزدیک بشین، از آمارهای موجود در صنعت مطلع شید و سعی کنین راجبه معاملات ادغامات و اکتساب، اطلاعاتی داشته باشین.

بخشی از سرمایه گذاران خصوصی، واسه تعیین ارزش کار و کاسبیا از قانون ای سرانگشتی کمک می گیرن و به سطح پیشرفت ی کار و کاسبی توجه می کنن. نمونه هایی از سطح پیشرفت شامل موارد زیره:

  • کار و کاسبی ایده ی کسب وکار خوبی داره؛
  • کار و کاسبی دلخواه تیم مهندسان و حمایت کننده خوبی داره؛
  • کار و کاسبی دارای شرکا، پایگاه مشتریان و مشتریان بالقوهه؛
  • کار و کاسبی دارای MVP (کمه کم محصول قابل عرضه) با مشتریان زودپذیرندهه؛
  • راه افزایش و رشد درآمد و سوددهی مشخص و روشنه.

رتبه و سطح شما چیه

یکی از روشای تعیین سطح شما جدا سطوح پیشرفت به ۴ بخش و دوره. سطحی که در اون قرار می گیرین عامل مهمی در تعیین ارزش شماس. مثل سالای تحصیلی میشه این ۴ سطح رو تقسیم بندی کرد:

  • سال اول: ایده، تیم یا الگوی راحت. در این سطح از کار و کاسبی، سرمایه گذاری بی سرمایه گذار و به طور بوت استرپ (boot strap) شکل میگیره و سرمایه گذاری از ۵ هزار دلار تا ۰٫۵ میلیون دلار محاسبه می شه؛
  • سال دوم: کار و کاسبی دارای MVP با مشتریان زودپذیرندهه و سرمایه اختصاص داده شده به اون از ۵۰۰ هزار دلار تا ۱٫۵ میلیون دلار محاسبه می شه؛
  • سال سوم: کار و کاسبی خود رو اثبات کرده و در تعداد مشتریان و میزان درآمد رشد داشته. به درآمدی بالغ بر ۱ میلیون دلار رسیده و سرمایه مخصوص به اون از ۱٫۵ تا ۵ میلیون دلار محاسبه می شه. سرمایه گذاران افرادی هستن که دور اول سرمایه گذاری روی کار و کاسبی رو تجربه می کنن؛
  • سال آخر: کار و کاسبی درآمد و سود کلانی ایجاد کرده و سرمایه گذاران ۵ تا ۵۰ میلیون دلار به این کار و کاسبیا اختصاص میدن. سرمایه گذاران دور دوم سرمایه گذاری روی کار و کاسبی رو تجربه می کنن.

چشم انداز مشخص

هرچقدر میزان وضوح شما در بیان چگونگی استفاده و ضرورت سرمایه واسه سرمایه گذاران بیشتر باشه، آسون تر اونا رو قانع به همکاری می کنین. باید مشخص کنین که کار و کاسبی شما ظرفیت ایجاد درآمد و رشد بالایی داره یا به شکل متعادل تری به دنبال جلو بردن اون هستین. یکی از راه هایی که به کمک اون می تونین خود رو به سرمایه گذاران اثبات کنین، آزمودن ایده هاتونه.

با آزمایش ایده ی خود به سرمایه گذاران نشون میدید که چیزی واسه بیان و ارائه به صنعت دارین که می تونه نتایج مناسب و خوبی به همراه داشته باشه. بدیهیه که همه سرمایه گذاران با قرار دادن سرمایه خود در اختیار شما خواهان کسب نتیجه، سود و بازگشت سرمایه هستن.

جلوتر برنامه کاری و طرحی رو که تو سرشونه با سرمایه گذاران مطرح کنین. فرقی نمی کنه که برنامه و طرح بلندبالایی دارین که تا آخر بر اون پایدار می مانید یا معتقد به آزمودن فرصتای مختلف هستین، در هر صورت باید سرمایه گذاران رو از تصور خود آگاه کنین.

دارایی هاتون در سرمایه گذاری مثل تیم تون، شاخصای مختلفی مثل KPI و … رو با رقبا مقایسه کنین. مطالعه بازار رو فراموش نکنین و شرایط رقابتی بازار رو بشناسید و بررسی کنین. یادتون باشه که ارزش گذاری کار و کاسبی باید واقعی صورت بگیره. شما نمی تونین با ارزش گذاری بالا خوب در راه خود قدم وردارین و واسه رسیدن به انتظارات کاذبی که در مورد ی رشد و … ایجاد کردین شکست خواهید خورد.

برگرفته از: medium.com

ایده خود رو به پول تبدیل کنین


۳۶۰۰۰تومن