بهترین دمنوشای خواب آور و اثر شگفت انگیز اونا در رفع بی خوابی 

 

خواب خوب واسه سلامتی خیلی مهمه. اما متأسفانه حدود ۳۰ درصد مردم از بی خوابی یا ناتوانی طولانی در به خواب رفتن، در خواب ماندن یا رسیدن به خوابی ترمیمی و باکیفیت رنج می برن. اینجاست که دمنوشای خواب آور معمولا انتخاب پرطرفداری به حساب بین. قرن هاست که شکلای مختلف این نوشیدنیا در سرتاسر دنیا به عنوان داروی خواب طبیعی استفاده شدن. تحقیقات مدرن هم استفاده از دمنوشای گیاهی و اثر اونا به عنوان داروی خواب رو تأیید می کنن. این مقاله ۶ دمنوش گیاهی مفید رو معرفی می کنه که می تونن شما رو به دیدن خواب پادشاه هفتم ببرن!

۱. بابونه

سال هاست که چای بابونه به عنوان دارویی طبیعی واسه کاهش نا آرومی، کاهش استرس و درمان بی خوابی استفاده می شه. واقعا چای بابونه رو آروم بخشی ملایم یا خواب آور میدونن.

مشکلات آروم بخش بابونه، به یک آنتی اکسیدان به نام آپی ژنین برمیگرده که در چای بابونه فراوانه. آپی ژنین بعضی گیرنده های خاص مغز رو تحریک می کنه که باعث کاهش استرس و به خواب رفتن می شن.

مطالعه ای بین ساکنان ۶۰ آسایشگاه سالمندان نشون داد کسائی که روزانه ۴۰۰ میلی گرم عصاره ی بابونه مصرف می کنن، نسبت به کسائی که هیچ گونه بابونه ای استفاده نمی کنن، خواب بهتری دارن.

مطالعه دیگری روی زنانی که زایمون کردن و خواب خوبی ندارن، نشون داد، اونایی که به مدت دو هفته چای بابونه می خورن، نسبت به کسائی که چای بابونه ننوشیده ان، خواب بهتری دارن.

علاوه براینا، مطالعه ای روی افراد گرفتار به بی خوابی طولانی نشون داد کسائی که به مدت ۲۸ روز، روزانه دو بار و هر بار ۲۷۰ میلی گرم عصاره ی بابونه مصرف می کنن، ۱۵ دقیقه زودتر از اونایی به خواب می رن که این عصاره رو مصرف نکرده ان. کسائی که این عصاره رو مصرف کردن، دفعات کمتری هم در طول شب از خواب بیدار می شدن.

نتایج این تحقیقات دل گرم کنندهه؛ به ویژه واسه کسائی که با خواب خوب طی شب مشکل دارن. بااین حال، واسه تأیید اثرات چای بابونه روی خواب، تحقیقات بیشتری باید انجام بشن.

۲. سنبل الطیب

سنبل الطیب گیاهیه که قرنا واسه درمان مشکلاتی مثل بی خوابی، استرس و سردرد استفاده می شه. در گذشته و در طول جنگ جهانی دوم، در انگلستان واسه کاهش استرس و استرس به دلیل حملات هوایی از سنبل الطیب استفاده می شد. الان، سنبل الطیب یکی از محبوب ترین دمنوشای خواب آور در اروپا و آمریکا ی آمریکاست.

سنبل الطیب به شکل مکمل خوراکی به شکلای کپسول یا مایع دردسترسه. سنبل الطیب معمولا خشک شده و به عنوان چای به فروش می رسه.

محققان درمورد نحوه ی کارکرد سنبل الطیب درجهت بهبود خواب، اطمینان زیادی ندارن. بااین حال، نظریه ای هست که این گیاه سطح انتقال دهنده ی عصبی به نام گاما آمینوبوتیریک اسید (GABA) رو افزایش می ده. بعضی وقتا مقدار GABA اون قدر فراوانه که می تونه باعث افزایش خواب آلودگی بشه. سنبل الطیب کارکرد بعضی داروهای ضداضطراب مثل زاناکس رو داره.

بعضی آزمایشات اثر سنبل الطیب رو به عنوان کمک کننده ی مؤثر خواب تأیید می کنن. مثلا، مطالعه ای بین ۱۷ فرد گرفتار به مشکلات خواب نشون داد که در ۸۹ درصد از شرکت کنندگان، مصرف عصاره ی سنبل الطیب خواب رو بهبود داد. علاوه براین، پس از مصرف این عصاره، مشکلات جانبی مثل خواب آلودگی صبحگاهی هم مشاهده نمی شه.

در مقابل، مطالعه ای روی ۱۲۸ نفر نشون داد، مدت زمان به خواب رفتن افرادی که ۴۰۰ میلی گرم مایع سنبل الطیب مصرف کردن، درمقایسه با کسائی که هیچ عصاره ای مصرف نکردند، کاهش پیدا کرد؛ اونا بیداریای شبونه کمتر و روی هم رفته کیفیت خواب بهتری هم داشتن.

در بررسی سوم، اثرات بلندمدت سنبل الطیب بررسی شد. در این آزمایش، بعد از ۲۸ روز مصرف روزانه ی ۶۰۰ میلی گرم سنبل الطیب خشک شده، علائم بی خوابی در شرکت کنندگان کم شد.

البته باید توجه داشته باشین که این نتایج طبق گزارشای ذهنیِ شرکت کنندگان استواره و داده های عینی که با کیفیت خواب در رابطه باشن، مثل ضربان قلب یا فعالیت مغز، بررسی نمی شن.

روی هم رفته، نوشیدن چای سنبل الطیب می تونه به بهتر شدن کیفیت خواب بی مشکلات جانبی کمک کنه.

۳. اسطوخدوس

اسطوخدوس گیاهیه که بیشتر به دلیل رایحه ی معطر و آروم بخش خود موردتوجه بوده. در زمان قدیم، یونانیا و رومیا بیشتر اسطوخدوس رو به وانای حموم شون اضافه می کردن و در رایحه ی آروم بخش اون نفس می کشیدند.

چای اسطوخدوس از غنچهای کوچیک بنفش گیاه گل دار تهیه می شه. این گیاه بومی منطقه مدیترانهه که درحال حاضر در سرتاسر دنیا رشد می کنه و خیلی از مردم واسه آرامش و کمک به خواب آسون، چای اسطوخدوس می خورن.

تحقیقاتی درباره تأیید فواید این گیاه انجام شده. مطالعه ای در بین ۸۰ زن پس از زایمون انجام شد و نشون داد کسائی که به مدت دو هفته هر روز درمعرض رایحه ی اسطوخدوس قرار گرفته بودن و چای اسطوخدوس می نوشیدن، درمقایسه با کسائی که چای اسطوخدوس مصرف نکردند، کمتر خسته می شدن.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بهترین روش های هدفمند سرمایه گذاری 

علاوه براین، در مطالعه دیگری روی ۶۷ زن گرفتار به بی خوابی، مشخص شد که مصرف دوبار در هفته، هربار ۲۰ دقیقه استنشاق اسطوخدوس، بعد از ۱۲ هفته باعث کاهش شدت ضربان قلب، تغییرات ضربان قلب و بهبود خواب می شه.

تحقیقات نشون دادن اسطوخدوس می تونه باعث کاهش استرس و بهبود کیفیت خواب افراد گرفتار به استرس و مشکلات وابسته به استرس هم بشه. پس، اگه استرس یکی از دلایلیه که باعث می شه خواب به چشمان تون نیاد، نوشیدن چای اسطوخدوس می تونه واسه تون مفید باشه.

۴. بادَرَنجبویه

بادَرَنجبویه واسه خونواده نعناعیانه و در سرتاسر دنیا رشد می کنه. عصاره ی بادرنجبویه بیشتر واسه مصارف آروماتراپی به فروش می رسه و برگای بادرنجبویه هم واسه تهیه ی چای خشک می شن. از قرون وسطی این گیاه معطر با رایحه ی مرکبات، واسه کاهش استرس و بهبود خواب استفاده شده.

دلایل نشون میدن که بادرنجبویه باعث افزیش سطح GABA در موش می شه، و این نشون می ده که بادرنجبویه خاصیت آروم بخشی داره. علاوه براین، مطالعه روی آدم هم نشون داد که ۴۲ درصد علائم بی خوابی شرکت کنندگان بعد از مصرف روزانه ۶۰۰ میلی گرم عصاره ی بادرنجبویه به مدت ۱۵ روز کاهش پیدا کرد.

اگه به طور طولانی مشکلات مربوط به خواب دارین، نوشیدن چای بادرنجبویه قبل از خواب می تونه واسه تون مفید باشه.

۵. گل ساعتی

چای گل ساعتی از برگ، گل و ساقهای خشک شده ی گیاه ساعتی تهیه می شه. در گذشته، از گل ساعتی واسه کاهش استرس و بهبود خواب استفاده می شد. اخیرا هم آزمایشاتی درمورد بررسی توانایی چای گل ساعتی در بهبود بی خوابی و کیفیت خواب انجام شده.

مثلا، آزمایشی روی ۴۰ سالمند سالم نشون داد افرادی که به مدت یک هفته هر روز چای گل ساعتی نوشیدن، نسبت به شرکت کنندگانی که چای گل ساعتی مصرف نکردند، به مراتب کیفیت خواب بهتری داشتن.

در آزمایش دیگری، محققان اثر گل ساعتی رو با سنبل الطیب و رازک با آمبین، دارویی که معمولا واسه درمان بی خوابی تجویز می شه، مقایسه کردن. نتایج نشون داد که ترکیب گل ساعتی مثل آمبین در بهبود کیفیت خواب مؤثره.

۶. ماگنولیا

ماگنولیا گیاه گل داریه که بیشتر از صد ساله در سرتاسر دنیا هست. چای ماگنولیا اکثرا از پوست گیاه و همین طور تعدادی جوانه و ساقهای خشک شده تهیه می شه.

در گذشته، ماگنولیا در طب چینی واسه ناراحتیای گوارشی، گرفتگی بینی و آرامش استرس استفاده می شد. در حال ِحاضر در سرتاسر دنیا هم واسه اثرات ضداضطراب و آروم بخشی اون مصرف می شه.

مثل اینکه اثر آروم بخشی ماگنولیا، به ترکیب هونوکیول مربوط می شه که به زیادی در ساقها، گلا و پوست گیاه هست. گفته می شه هونوکیول با تغییر گیرنده های GABA در مغز، می تونه باعث افزایش خواب آلودگی شه.

در آزمایشات زیادی که روی موشا انجام شد، ماگنولیا یا هونوکیول درآورده شده از گیاه ماگنولیا، باعث کاهش زمان به خواب رفتن و افزایش ساعت خواب شد.

با اینکه تحقیقات بیشتری واسه تأیید اثرات ماگنولیا روی آدم باید انجام بشن، اما تحقیقات راحت نشون میدن که نوشیدن چای پوست ماگنولیا می تونه به بهتر شدن خواب کمک کنه.

جمع بندی

خیلی از چایای گیاهی ازجمله، بابونه، سنبل الطیب و اسطوخدوس، به عنوان خواب آور در بازار عرضه می شن. خیلی از این گیاهان با افزایش یا تغییر انتقال دهنده ی عصبی که در شروع خواب موثر هستن کار می کنن.

علاوه برآن، این گیاهان می تونن کمک کنن تا زودتر به خواب برید، بیداریای شبونه تون رو کاهش میدن و در کل کیفیت خواب تون رو بهبود می بخشن.

متأسفانه، در خیلی از تحقیقات گذشته به جای استفاده از چای گیاهی، از عصاره و یا مکمل خوراکی اونو استفاده می کنن. با توجه به اینکه مکملا و عصارهای گیاهی غلیظ هستن، مایع رقیق مثل چای شاید اثر کمتری داره.

واسه درک کامل کارکرد دمنوشای گیاهی و نقش اونا در بهبود خواب در بلندمدت، تحقیقات بیشتری روی نمونه های آزمایشی بزرگ تری باید صورت بگیرن.

علاوه براین، ازآنجایی که خیلی از دمنوشا و مکملا ظرفیت تداخل با داروهای تجویزی و داروهای بی نسخه رو دارن، همیشه پیش از اضافه کردن دمنوشای گیاهی به برنامه خواب، باید با دکتر مشورت کرد.

با اینکه نتایج استفاده از دمنوشای گیاهی بین هر فردی با فرد دیگری فرق داره، این دمنوشا می تونن درمان خوبی واسه کسائی حساب بشن که به دنبال خواب شبونه طبیعی بهتری هستن.