به گروه تون کمک کنین تعطیلات خوبی رو بگذروند 

به گروه تون کمک کنین تعطیلات خوبی رو بگذروند 

روزهای تعطیلات نوروز بیشتر جزو شادترین اوقات سال هستن. روزمون رو با اعضای خونواده پشت سر می گذاریم، از بزرگترها عیدی می گیریم، به کسائی که دوست شون داریم عیدی میدیم و از خوبیای زندگی لذت می بریم.

اما ممکنه هم زمان با نزدیک شدن به تعطیلات نوروزی استرس زیادی رو هم تجربه کنیم، به ویژه در محیط کار. ضرب العجلا بیشتر به سرعت فرا می رسن، چون ساعات کار زیاد شدن، مشتریان و حجم کارا بیشتر شدن و شاید مجبور شیم میزان کارکرد رو بالا ببریم تا در آخر سال، اهداف سازمانی محقق شن. در این بین، بعضی وقتا خواستهای اعضای خونواده و سفرهای خانوادگی هم به اینا اضافه می شن.

به بیان آسون، افراد نزدیک ایام تعطیلات نوروزی، باید کار بیشتری نسبت به روزهای دیگر بکنن؛ یعنی معمولا با نزدیک شدن پایان سال، تمرکز، مشارکت و استفاده اعضای گروه کاهش پیدا می کنه.

اما خبر خوب اینه که کارهای زیادی میشه انجام داد تا استرسی که اعضای گروه تون در طول تعطیلات نوروزی تجربه می کنن، از دوش شون ورداشته شه. در این مقاله می خواهیم ببینیم چه جوری میشه در این مورد به افراد کمک کرد.

مشکلات عادی

در حالی که بیشتر افراد از حضور در کنار خونواده، شادی و آرامش درزمان تعطیلات لذت می برن، بعضی ممکنه مشکلاتی رو هم تجربه کنن. مثلا مطالعه ای که در سال ۲۰۰۶ در آمریکا انجام شد نشون داد که:

  • ۶۱ درصد از آدما در زمان تعطیلات، استرس بیشتری رو تجربه کردن.
  • ۶۸ درصد از آدما احساس خستگی بیشتری داشتن.
  • ۵۲ درصد از آدما در مقایسه با ایام دیگر، عصبی تر بودن.
  • ۶۷ درصد از آدما کمبود وقت رو یکی از منابع استرس خود می دونستن.
  • ۴۷ درصد از آدما فشار به دلیل هدیه دادن و هدیه گرفتن رو منبع اصلی استرس شون می دونستن.

در بررسی دیگری گزارش شده که ۶۸ درصد از کارمندان فکر می کنن مدیریت کاراشون (واسه این که بتونن زمان فراغت داشته باشن) منبع اصلی استرس آنهاست.

در سازمان شما چه اتفاقاتی در تعطیلات نوروزی میفته؟ دلایل احتمالی استرس می تونن اینا باشن:

  • کاهش تعداد پرسنل به دلیل مرخصی و غیبت
  • افزایش یا کاهش حجم کار (زمان تعطیلات می تونه شلوغ ترین زمان سال باشه، به ویژه واسه کسب و کارهای کوچیک)
  • ضرب العجلای کوتاه تر، به دلیل فرارسیدن تعطیلیا یا محقق ساختن اهداف پایان سال
  • کاهش روحیه و مشارکت افراد (به ویژه وقتی بعضی اعضای گروه مجبورند در روزهای تعطیل هم کار کنن)
  • تغییرات در افراد و ساختار تیم

همه اینا می تونن موجب شه تعطیلات مثلِ مسابقه ی دو سرعتی باشه که فقط باید از خط پایانش گذشت.

خیلیا هم به محض اینکه جشنا و مهمانیا به پایان می رسن، دچار «غم پساتعطیلات» یا حتی افسردگی می شن. این موضوع می تونه به دلیل انتظاراتِ براورده نشده، افزایش تنهایی وقتی دوستان و خونواده به سر خونه و زندگی خود برمی گردند یا احساس افسردگی پس از یک خوش گذرانی بیشتر از حد باشه.

راه حلایی واسه کمک به گروه تون

واسه کاهش استرس افرادتان، در روزهای منتهی به تعطیلات و در زمان تعطیلات، این کارا رو انجام بدین:

گزینه های کاریِ منعطفی ارائه بدین

خیلی از آدما در زمان تعطیلات به مسافرت می رن یا میزبان آشنایان خود می شن. به خاطر رفتن به خرید یا تعهدات خانوادگی، تقاضاهای اعضای خونواده از فرد واسه وقت آزاد هم بالا میره.

درزمان تعطیلات نوروزی هر جا که منطقیه، برنامه های کاری منعطفی ارائه بدین تا استرس اعضای گروه تون رو به کمه کم برسونین. می تونین به اونا اجازه بدین به شکل دورکار در خونه کارشون رو بکنن، از راه دور رابطه برقرار کنن یا ساعتای کاری منعطفی داشته باشن. یا می تونین ساعتا رو طوری تغییر بدین که زمان بیشتری واسه ناهار و استراحت داشته باشن تا بتونن به کارهای شخصی شون برسن.

هر چند شاید مخالف به نظر برسه، اما وقتی انعطاف بیشتری در مورد ساعات کاری به اعضای گروه تون میدید، با کم شدن میزان استرس، می تونه بازدهی بیشتری به ارمغان بیاره.

آموزش دوطرفه بدین

خیلی از آدما در تعطیلات نوروزی از مرخصی سالیانه ی خود استفاده می کنن، با این کار مهارت ها و تخصص شون رو هم با خود می برن. اگه مسئله یا بحرانی پیش بیاد که فقط اونا می تونن رفعش کنن، اون وقته که به مشکل بر می خورید.

واسه جلوگیری از این مشکل، مطمئن شید که همه اعضای گروه آموزشای دوطرفه دیده ان. این کار به اونا امکان می ده تا به سرعت جای خالی مهارت یا تخصص دیگری رو پر کنن. آموزش دوطرفه باید تا جای ممکن سریع انجام شه تا پیش از اونکه مشغله زیاد شه، افراد در نقشای مختلفی که دارن احساس راحتی بیش تری کنن.

انتظارات رو مدیریت کنین و جلوتر آماده شید

باید انتظارات تون رو از اعضای گروه و همین طور مشتریان، در روزهای تعطیلات، در حد واقعی ای نگه دارین.

اول از همه، به ضرب العجلایی که در این روزهای پرمشغله تعیین می کنین، توجه کنین. هر جا ممکن بود، پروژه هایی که ضرورت کمتری دارن رو به بعد از تعطیلات موکول کنین.

جلوتر به نیازای پرسنل هم توجه کنین؛ همه نمی تونن در روزهای یکسانی مرخصی بگیرن. سعی کنین زمان بندی رو طوری انجام بدین که واسه همه مساوی و متعادل باشه. مثلا می تونین واسه جبران زحمتِ کارمندانی که باید در زمان تعطیلات هم کار کنن، یک روز مرخصی بیشتر در نظر بگیرین. یا واسه اینکه روزِ کاری ویژه ای داشته باشن، واسه شون کیک، ناهار یا شام ببرین.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   بهترین دمنوشای خواب آور و اثر شگفت انگیز اونا در رفع بی خوابی 

موقع ، به کارمندان تازه وارد آگاهی بدین که شاید در تعطیلات نوروزی هم از اونا انتظار برود کار کنن. این مسئله رو در منشور گروه و هم در توضیح وظایف شغلی افراد اشاره کنین تا اطمینان یابید که اعضای گروه تون از قبل میدونن چه انتظاری از اونا میره.

گر چه خیلی از سازمانا در زمان تعطیلات پرمشغله تر می شن، اما بعضی صنایع در این مدت حجم کاری کم تری دارن. اگه کاهش/افزایش فعالیت در آخر سال، واسه سازمان شما چیزی عادیه، جلوتر واسه اون آماده شید. وظایف و پروژه هایی رو طراحی کنین که اعضای گروه تون بتونن واسه بعد از تعطیلات و در روزهای شلوغ/خلوت، هم اونقدر آماده بمونه. (این زمان می تونه فرصت خوبی واسه تمرکز بر فعالیتای آموزشی و فوق برنامه هم باشه.)

پیشنهاد:

خیلی از سازمانا مراسم و مهمانیایی برگزار می کنن تا فصل جدید رو جشن بگیرن و به افراد روحیه بدن. با اینحال، اینکه از همه توقع داشته باشی در این مراسم شرکت کنن یا در روز مراسم (یا روز بعد از اون، اگه روزِ کاری باشه) هم اونقدر پربازده و پرانرژی عمل کنن، انتظار واقعی ای نیس.

به باورهای مذهبی جورواجور احترام بذارین

ممکنه بعضی از اعضای گروه تون، از مذاهب و فرهنگای دیگری باشن و تعطیلات مذهبی یا غیرمذهبی متفاوتی رو جشن بگیرن و شاید بعضی افراد اصلا نوروز رو جشن نگیرند.

نسبت به باورهای مذهبی مختلف موجود در گروه تون حساس باشین. به یاد داشته باشین که کی، چه تعطیلاتی داره و برنامه های زمانی و انتظارات خود رو واسه اون فرد، متناسب با نیازهایش تنظیم کنین.

یک راه دیگر واسه جشن گرفتن تعطیلات، اینه که اعضای گروه تون رو تشویق کنین تا فضای دفتر کار خود رو تزئین کنن و باورهای مذهبی و فرهنگی شون رو به نمایش بذارن. این کار اگه درست انجام شه، می تونه روحیه و مشارکت رو افزایش بده و تحمل افراد رو بالا ببره. می تونین جشنای موضوعی درر روزهای منتهی به نوروز هم داشته باشین.

حواس پرتیا رو به کمه کم برسونین

از اون جا که خیلی از آدما در انتهای سال مرخصی می گیرن، قبل از مرخصی سالیانه، اعضای گروه تون باید روی انجام همه وظایف شون تمرکز کنن. این مسئله می تونه روزهای منتهی به تعطیلات پایان سال رو به فرصت خوبی واسه راهنمایی افراد درباره مدیریت زمان تبدیل کنه.

اول از همه، با اونا کار کنین تا حواس پرتی رو به کمه کم برسانند. مثلا اعضای گروه رو تشویق کنین تا تلفنای همراه شون رو خاموش کنن، درب دفتر کارشون رو ببندند، مرورگر وب شون رو واسه بررسی سایتای نامربوط باز نکنن و وقتی باید تمرکز کنن، از بررسی ایمیلا خودداری کنن. فقط جلسات یا رویدادهایی رو برنامه ریزی کنین که لازمن؛ این طوری اعضای گروه تون واسه تمرکز روی مهم ترین پروژه هاشون، وقت و انرژی بیشتری دارن.

در محیط کاریِ شلوغ و نامرتب، حفظ تمرکز می تونه کار سختی باشه. با کار کردن با اعضای گروه تون واسه منظم شدن، جلوتر واسه این زمان پرمشغله خود رو آماده کنین. پروژه های مهم رو از پیش، به افراد، تخصیص بدین و وظایف هر شخص رو مشخص کنین و اطمینان یابید که همه میدونن چه جوری باید از وسیله مدیریت زمان، مثل برنامه های عملیاتی و فهرست کارهای پیش رو استفاده کنن تا وظایف و مسئولیت هاشون رو به بهترین راه بکنن.

روحیه رو بالا ببرین

استرس تعطیلات می تونه روحیه رو خیلی تضعیف کنه. ممکنه در این ایام پر تب و تاب سال، اعضای گروه تون احساس سردرگمی، دستپاچگی یا حتی افسردگی کنن.

محیط کاری سالم به افراد کمک می کنه تا استرس رو مدیریت کنن و روحیه ی خود رو بالا ببرن. مطمئن شید که همه، محیط کاری تمیز، با نور مناسب و سالمی دارن. از گیاهان و آثار هنری استفاده کنین تا دفتر کار رو روشن تر و پرانرژی تر کنین و بذارین نور طبیعی وارد اتاقا شه. می تونین در زمان تعطیلات، کارمندان رو واسه نحوه ی پوشش هم آزادتر بذارین احتیاجی نیس حتما لباسای رسمی بپوشن؛ بذارین با پوششای نیمه رسمی و لباسای رنگی حال و هوای سال نو در سازمان تون طنین انداز شه.

زمانی بذارین تا از اعضای گروه تون واسه سخت کوشی و موفقیت هاشون، تشکر کنین. یادداشتی شخصی و دست نویس واسه هر فرد تهیه کنین و در اون اشاره کنین که درزمان این سال چه دستاوردهای خوبی داشته. این حرکتِ به ظاهر کوچیک، تأثیری به مراتب بیشتر از دادن هدیه یا کوپنای تخفیف به کارمندان، به دنبال داره؛ هر چند اون موارد هم می تونن در نوع خود مؤثر باشن.

اصلا می تونین امسال کار متفاوت و پرمعناتری نسبت به مهمانیا و جشنای عادی اداری انجام بدین. مثلا میزبانی اتفاق خیریه ای رو بر عهده بگیرین، یا آشپزی کنین و در سالن غذاخوری، مراسم غذای خونگی برپا کنین. رویدادهای خیریه و جمعی می تونن وسیله خیلی مؤثری در افزایش روحیه و نشاط کارکنان باشن.

و در آخر، واسه افسردگیِ پساتعطیلات هم برنامه ریزی کنین. وقتی همه از تعطیلات بازگشتند، مهمانی کوچیکی ترتیب بدین و اعضای گروه رو تشویق کنین تا واسه سال جدید، اهداف مهم و سازنده ای رو تعیین کنن.