ورزش با سایر کالاها و خدمات چه تفاوتی دارد؟

بازاریابی ورزشی منحصر به فرد است زیرا مشتریان آن مثل خریداران سایر فرآورده‌ها نیستند. فراهم کنندگان رویدادهای ورزشی‌یا تناسب اندام به علت «سرشت آزاد فعالیت‌ها»، «ناپایداری رویدادها» و«‌هاله‌ی ابهامی» که نتایج را فرا گرفته است، نمی‌توانند برجستگی کار را پیش بینی کنند(2).

بازاریابی وظیفه‌ای پیچیده و بازاریابی ورزشی حتی از آن هم پیچیده تر است زیرا ورزش ویژگی‌های خاصی دارد که باعث منحصر به فرد بودن فرآورده‌های ورزشی می‌شود.

بررسی مختصر پاره‌ای از کیفیات ‌یگانه‌ی ورزشی بنابر نظریات «مولین»،«‌هاردی» و «ساتون» (1993)، نشان خواهد داد که چگونه ورزش به عنوان فرآورده با سایر کالاها و خدمات تفاوت دارد. بنابراین باید به گونه‌ای ‌یگانه برای آن بازاریابی کرد(62).

تفاوت ورزش با سایر کالاها را می‌‌توان در موارد زیر خلاصه کرد :

اول : ورزش مقوله‌ای ذهنی و غیر قابل لمس است از ‌این رو برداشت‌ها، تجارب و تفاسیری که درباره‌ی رویداد ورزشی به عمل می‌آید، از شخصی به شخص دیگر تفاوت دارد. اگر دو نفر در یک میدان بازی‌ هاکی‌ شرکت جویند،‌ یکی از آنان ممکن است بازی را سطح پایین و غیر مهیج توصیف کند، در حالیکه فرد دوم ممکن است از راهبرد بازی لذت برده و آن را بازی جالبی برشمارد. برای بازاریاب ورزشی پیشگویی برداشت‌ها، تجارب و تفاسیر تماشاگران در مورد رویداد ورزشی دشوار است.

دوم: ورزش ناپایدار و غیر قابل پیشگویی است. علت آن آسیب‌های وارده به بازیکنان، وضعیت روحی- عاطفی بازیکنان، گشتاور ‌یا حرکت تیم‌ها و وضعیت هواست.‌ این عوامل باعث عدم اطمینان در مورد برآمد پیش­گویی ورزش‌ها می‌شود. بازاریابان ورزشی چندان کنترلی بر ‌این عوامل ندارند. با ‌این وجود حالت عدم قابلیت پیش بینی آن برای تماشاگران جذابیت زیادی دارد.

این مطلب مشابه را هم بخوانید :   آنچه زنان درباره افسردگی باید بدانند

  سوم: ورزش کالایی فاسد شدنی است از آن جهت که رویداد زنده‌ی ورزشی مدنظر تماشاگران است و به تماشای آن علاقه دارند. معدودی از مردم به تماشای مسابقه‌ی فوتبال‌ یا بازی‌ هاکی میدانی روز قبل علاقه دارند، در نتیجه بازاریابان باید بر پیش فروش بلیت‌ها تمرکز کنند. در صورتی‌که عملکرد تیم، ضعیف‌ یا مطابق انتظارات نباشد ممکن است میزان دریافت ورودی کاهش ‌یابد.

  چهارم: ورزش با هیجان ارتباط دارد .بخشی از تماشاگران ازدیدگاه عاطفی به بازی تیم‌های خودشان دلبستگی پیدا می‌کنند. که به آن‌ها طرفدار ‌یا همواره متعصب گفته می‌شود .بخش دیگری از تماشاگران ممکن است فرآورده‌های دارای مجوز،‌یا برچسب تیم را خریداری کنند ‌یا به عنوان طرفداری از تیم ورزشی مورد علاقه‌شان، لباس‌های متحد الشکل ویژه‌ی آن تیم را بر تن کنند(11).

 

Mullin, Hardy & Sutton